אז למה, באמת, כדאי לך

להצטרף למועדון כתב?

אולי, קודם, נכיר קצת.

 

שמי לירון פיין, וב-22 השנה האחרונות אני כותב ועורך כמקצוע. זה דווקא סיפור מעניין. קצת מרמז על מה שאני אתן לך.

 

התחלתי את דרכי כקופירייטר במשרדי פרסום. כן, מהמסכנים האלה שחייבים להזיע רעיונות טובים על בסיס יומיומי. שלא יכולים להגיד "אין מוזה", כי אז הם יפוטרו.

זה היה השיעור הראשון שלי בכתיבה. אבל רחוק מלהיות היחיד.

 

במקביל, למדתי תסריטאות באוניברסיטה - וכך הכרתי לראשונה את עקרונות הבניית הסיפור והדיאלוג. היו לי מורים מצויינים, אחד מהם הוא צביקה קרצנר, לטעמי המורה הטוב בארץ לתסריטאות. חצי שנה לאחר שסיימתי ללמוד אצלו הוא הכניס אותי לטלוויזיה, וכך זכיתי לכתוב שתי סדרות לערוץ הראשון.

 

החיידק הטורף שלי

זה היה נחמד, אבל בצד העסקי של העיר היה אפילו יותר נחמד. קודמתי לתפקיד מנהל קריאייטיב: שיעור מסוג אחר לגמרי. הפעם הייתי צריך לערוך טקסטים ורעיונות של אחרים, להדריך אותם ולסייע להם לפתח סיפורים מרתקים (כדי שלא יפלו במלכודת ה"אין מוזה"). זו אחריות כבדה מאוד - והתעסקות גדולה עם אגו. אולי גדולה מדי.

 

אבל חיידק הכתיבה האמנותית לא הפסיק לטרוף אותי. בזכות התפקיד שלי קיבלתי גישה לקורסי הכתיבה הטובים בעולם (באנגלית, כמובן). למדתי באדיקות טכניקות כתיבה, ניצלתי כל רגע פנוי כדי להשחיר דפים, ומילאתי מגירות על מגירות. באיזשהו שלב פשוט נשברתי.

 

וכך, בשיא הקריירה, לאחר שהפכתי לשותף במשרד פרסום קטן, זרקתי הכל ונכנסתי למחשב. במשך חודש ויום כתבתי ללא הרף, והתוצאה: ספרי הראשון, שיצא בהוצאת ברקאי, "אל מלא רחמים".

 

מחמאות זה לא הכל

הספר זכה למחמאות, עשה סיבוב יפה על המדפים והביא לי גל קוראים נלהבים. אך לצערי, הוא לא תרם אגורה שחוקה לפרנסה. אפילו לא אחת. בארץ, מסתבר, "סופר" זה לא מקצוע. זה תחביב. מקסימום תחביב עם כבוד. ועם כבוד, כידוע, לא הולכים לפיצריה.

 

לא היתה לי ברירה. חזרתי לתחום הפרסום. הפעם כקופירייטר ותסריטאי עצמאי. בחרתי להתמחות בחוויות גדולות מהחיים, בעיקר בתחום מרכזי המבקרים והמיצגים החווייתיים. חשבתי שלעולם לא אכתוב עוד ספר - - -

 

אבל אז הגיעה אמזון, והפכה את הנושא לאפשרי.

 

כיום אני סופר סדרתי, שמוציא ספר אחר ספר אחר ספר. אני זוכה לקהל קוראים בינלאומי רחב שמחמם לי את הלב (ואת הכיס). הנה כמה מהספרים שלי באמזון, והנה קצת בעברית.

 

יש עוד, אבל הם לא הנושא כאן.

51YnTbyKhVL._UY250_.jpg

51YnTbyKhVL._UY250_.jpg

51OIe1fV+SL._UY250_.jpg

51OIe1fV+SL._UY250_.jpg

41n99TUEOYL._UY250_.jpg

41n99TUEOYL._UY250_.jpg

41kfRR+vIBL._UY250_.jpg

41kfRR+vIBL._UY250_.jpg

הורד (1).jpg

הורד (1).jpg

הורד.jpg

הורד.jpg

הנושא: כתיבה יוצרת שיטתית

מהניסיון שלי, בכל תחומי הכתיבה, אני כבר יודע שכתיבה היא לא קסם.

 

היא פשוט לא. היא לא איזה פרץ בלתי מוסבר של מוזה. כמו פיסול, כמו ציור, כמו מוזיקה, גם כתיבה יצירתית היא 20% כישרון ו-80% טכניקה. וכמו בציור, פיסול ומוזיקה, גם בכתיבה קיימות שיטות כמעט לכל דבר: יצירת עלילה, בניית דמויות, אפילו כתיבה נכונה של פסקאות.

 

אלה טכניקות מקצועיות, אותן מלמדים ב- NYU, UCLA ובאוניברסיטאות אחרות בארה"ב. טכניקות מרהיבות ביופיין וביעילותן, שגורמות לעלילה שלך לשצוף, לדמויות שכתבת לחגוג, ולטקסט להחליק בגרון כמו שוקולד הרשיז ביום סערה.
 

למה בארץ לא מלמדים לכתוב?

אלא שבארץ כמעט ולא מלמדים אותן. בדקתי. לא באוניברסיטאות, לא במכללות, גם לא ברוב חוגי הכתיבה היוצרת. כן מלמדים דברים שקשורים ב"השראה", ב"מוזה". ב"להיפתח", "לזרום", עם מושגים מציתי דמיון כמו "אינטואיטיבי", "פרא" וכדומה.

 

אולי כי בארץ כתיבה היא לא מקצוע, היא רק תחביב עם כבוד. אבל בשבילי זה כן מקצוע. ואני הייתי צריך טכניקות אמיתיות, מקצועיות, שאפשר ממש לקחת וליישם באופן שיטתי.

 

לכן פיתחתי את שיטת הכתיבה היוצרת השיטתית. 

 

כתיבה יוצרת. שיטתית

מדובר במארג של טכניקות כתיבה ועריכה מוכחות, שאותן אי אפשר ללמוד בשום מקום בישראל. חלקן מבוססות על ידע בכתיבה ספרותית, חלקן באות מתסריטאות, חלקן מהפרסום. את כל הטכניקות האלה פישטתי והפכתי לנגישות עוד יותר, וקלות לביצוע.

 

והטכניקות האלה מדהימות. הן מתאימות לכל כותב, בין אם הוא ותיק ובין אם חדש. הן מסירות את מסך המסתורין מעל הכתיבה - ומאפשרות לכתוב טוב יותר. פשוט על ידי שימוש בכללים הנכונים, במקומות הנכונים. 

 

זה עובד. כך אני כותב בעצמי. ואת זה אני מלמד, אישית, במועדון כתב: סטודיו מיוחד שפתחתי למטרה זו.

 

הנה, מספר דוגמאות מהשיעורים שהעברתי במועדון כתב, בחודשים האחרונים:

ספרות היא אמנות השקר. הכל בה בדוי: העלילה, הדמויות, הרקע. לשמחתנו, הקוראים רוצים להאמין לשקר הזה, וכך אנחנו נהנים מקרדיט מלא עם תחילת הקריאה. הבעיה: קל מאוד לאבד את הקרדיט הזה, ולגרום לכך שהספר יאבד אמינות (קוראים). 

 

במפגש הזה נפגוש ונתרגל מספר טריקים חשובים מאוד, ולא מספיק ידועים, שיעזרו לנו לשמור על האמינות לאורך הספר ולתת לקוראים חוויה מספקת. חשוב מאוד! 

 

אולי לא שמעתם על המונח הזה מעולם, אבל הוא עומד בבסיס כל תכנון ספר - וגם של כל כתיבה לא מתוכננת. מעגלי הסיפור, ברגע שמבינים אותם, יכולים להציל אתכם מ"תקיעה" - וגם לפתור את הבעיה המאיימת על כל ספר: האמצע המשעמממממם.

 

נחמד מהם אותם מעגלי עלילה, למה אתם חייבים להשתמש בהם - ושתי דרכים מאוד מאוד קלות לעשות זאת.

 

​כתיבה טובה יודעת לסחוף את הקוראים מפסקה לפסקה ומפרק לפרק. כתיבה כזו תשאיר את הקוראים תמיד במתח בריא, תמיד להוטים לגלות "מה יקרה הלאה". איך עושים את זה? מסתבר שגם אם הסיפור מרתק, המתח לא מובטח. אלא אם משתמשים בעשר הטכניקות אותן אלמד בשיעור הזה.

 

הטכניקות האלה הן מסוג הדברים שיגרמו לכם להגיד משהו בין "ידעתי שזה ככה", לבין "איך לא חשבתי על זה בעצמי?" הן פשוטות, ברורות, וכשיודעים אותן? גם קלות לביצוע.

 

בא לכם לשדרג את הספר? זו, אולי הדרך הכי קלה לעשות זאת.  

 

 

הזמנה למפגש היכרות במתנה:

אם הכתיבה חשובה לך, ואם טכניקות כאלה מציתות לך את הדמיון - מקומך במועדון. המפגשים המקצועיים האלה יעשירו את הכתיבה שלך מעל ומעבר לכל מה שחשבת ויגרמו לספר שלך לצאת מהר יותר וטוב יותר. חשוב לדעת: ניתן להגיע פיזית למפגשים, או להשתתף מרחוק באמצעות ועידת וידאו (לא חובה שיראו אותך...).

 

הכניסה למועדון היא בפורמט מנוי חודשי, במחיר הכי נמוך שיכולתי להרשות לעצמי: 197 ש"ח לחודש. פחות מחמישים ש"ח לשיעור.

 

בגלל שהגעת עד כאן, אני מזמין אותך למפגש הקרוב במתנה, להתרשמות. אשלח את הפרטים לכתובת המייל שלך:

 

 

הוצאת הספר (כמעט) חינם

הפעם, לא שיעור כתיבה יוצרת - אלא שיעור אורח, שמספר מה עושים עם הכתחיבה. זו הזמנה מיוחדת לחברי המועדון לגלות איך הם מוציאים ספר דיגיטלי חינם (בלעדי לחברי מועדון!), עם אוצר מטורף של בונוסים והפתעות שיעשו לכם שמח - לא מה שהכרתם.

 

זו הרצאת אורח של אבי ליפשיץ, מהוצאת סגול, שיוציא לחברי המועדון את הספרים שלהם. המקומות מוגבלים מאוד וצפויים להיתפס במהירות.

חינם לחברי המועדון, 100 ש"ח לאורחים.

 

לכתוב בשיטת סטיבן קינג

​זה הולך להיות חם, מותח ומעורר אימה. קבלו: סדנה ייחודית ליצירת עלילות בשיטת סטיבן קינג (כן, זה מ"הבועה", "הניצוץ", "אני והחבר'ה", "חומות של תקווה" ו"גרין מייל" ). הגאון הספרותי הזה פיתח שיטה ייחודית ליצירת עלילות, ואנחנו עומדים ללמוד אותה - ולפתח את הקינג הקטן שיש בתוך כל אחד מאיתנו.

 

תתכוננו להרפתקאת כתיבה מטורפת, שתגלה לכם עולם חדש של אפשרויות.
אני מתרגש להעביר את הסדנא - מקווה שאצליח לעמוד בציפיות.

​הסצנה היא אבן הבניה הבסיסית של הסיפור. לצערי, רק מקומות מעטים מאוד בישראל מלמדים איך לכתוב אותה נכון. 

 

למעשה, יש כל כך הרבה דרכים בהן ניתן להרוס סצינה טובה, שבלי הדרכה - כמעט מובן מאליו שזה יקרה. וכשאני אומר "להרוס", אני מתכוון לכך שהקורא לא יבין אותה, או לא יתרגש ממנה, או לא יקבל דרכה העמקה אל הדמויות.    

 

במפגש הקרוב אני אלמד טכניקה אמריקאית, מנוסה ועובדת היטב, לכתיבה נכונה של סצנות. בניה, צעד אחר צעד, של סצנות שפשוט עובדות.

 

אחרי שתכירו אותה, לא תבינו איך בכלל כתבתם אחרת, קודם. 

תכנון סדרה

​העולם עובר לסדרות. בקולנוע, בטלוויזיה, וגם, כמובן, בספרים. קל יותר להצליח כך, להעניק חוויה משמעותית לקוראים, ולבסס קהל נלהב שעוקב אחרי כל מה שתכתבו.

 

דוגמאות יש המון: הארי פוטר ועד למשחקי הרעב, מג'יימס בונד (של איאן פלמינג) ועד לג'ק ריצ'ר בואכה דן בראון. כתיבת סדרות היא האמנות החדשה, וכותב שלא מתכנן להוציא סדרה - מפספס את הקוראים שלו. 

 

במפגש הקרוב אני אלמד איך לתכנן סדרה נכון ואפקטיבי, ולא פחות חשוב: איך להפוך ספר קיים שלכם לסדרה.

הזמנה למפגש היכרות במתנה:

אם הכתיבה חשובה לך, ואם טכניקות כאלה מציתות לך את הדמיון - מקומך במועדון. המפגשים המקצועיים האלה יעשירו את הכתיבה שלך מעל ומעבר לכל מה שחשבת ויגרמו לספר שלך לצאת מהר יותר וטוב יותר. חשוב לדעת: ניתן להגיע פיזית למפגשים, או להשתתף מרחוק באמצעות ועידת וידאו (לא חובה שיראו אותך...).

 

הכניסה למועדון היא בפורמט מנוי חודשי, במחיר הכי נמוך שיכולתי להרשות לעצמי: 197 ש"ח לחודש. פחות מחמישים ש"ח לשיעור.

 

בגלל שהגעת עד כאן, אני מזמין אותך למפגש הקרוב במתנה, להתרשמות. אשלח את הפרטים לכתובת המייל שלך:

 

 

המקום: מועדון כתב, המסגר 68 ת"א.

הזמן: ימי שלישי, בשעה 18:30.

 

ניתן להגיע כבר בשעה 17:00, להתייעצות בנושאי כתיבה ואמזון.

בניה נכונה של סצנות

​דמויות הן המנוע של הספר. ולא מדובר רק בגיבור או בדמות המרכזית, גם דמויות המשנה נותנות כתף ומסיעות את הספר קדימה. דמויות כתובות היטב גורמות לנו להתאהב בספר (ובסופר). אבל איך כותבים דמויות טובות? 

 

כמובן שזה נושא ענק, שיכול לפרנס עשרה מפגשים (זה עוד יקרה). אבל גיליתי שאחת הבעיות הגדולות ביותר בכתיבה היא "גידול" הדמויות. תיאור ההתפתחות שלהן. ושוב - לא רק הדמויות הראשיות, אלא גם דמויות המשנה.   

 

במפגש הקרוב אני אלמד מספר "פטנטים" וכללי יסוד שחייבים לדעת, כדי ליצור התפתחות מבריקה של דמות. מה שיפה בזה, שזה יכול לעבוד על כל דמות, בכל ספר, גם אם הוא כבר לקראת סיום הכתיבה.

 

 

5 דרכים מבריקות להתפתחות דמויות

​התיאורים מכניסים את הקורא אל תוך הראש של הכותב. הם מציירים לו את העולם, מראים את הדמויות, ויכולים להעשיר את הספר משמעותית. אבל יש בעיה.

 

כשאנחנו מתארים, כלום לא קורה. כשכלום לא קורה, משעמם לקורא. אז... איך מתארים נכון דמויות, נופים ומצבים? מתי עושים את זה? ואיך גורמים לתיאור לא להישמע כמו ויקיפדיה?   

 

במפגש הקרוב אני אצלול אל אמנות התיאור, ואלמד מספר טכניקות ממזריות שיהפכו את הנרטיב של הספר לססגוני ו... יעיל יותר. גם כאן, חלק מהטכניקות יעילות מאוד לשדרוג טקסט קיים.

 

 

תיאורים תיאורים תיאורים

​להיות דיאלוגיסט זה מקצוע. באמת. ישנם תסריטאים שמתמחים בכתיבת דיאלוגים, ואני עצמי הייתי בתפקיד הזה מספר פעמים. וכשכותבים ספר, לדיאלוגים בו יש משקל מיוחד. וטכניקה מיוחדת.

 

אני קורא לדיאלוגים, בפאפרזה על הביטוי של פון קלאוביץ, "המשך העלילה באמצעים אחרים". ניתן להעביר עלילה שלמה על ידי דיאלוגים, כפי שמחזאים עושים. אבל בספר, הדיאלוגים גם נותנים לדמויות קול, ומשמשים בתפקידים נוספים.

 

קשה לכתוב דיאלוגים טובים. אבל במפגש הקרוב אני אצא למסע אל אמנות הדיאלוג, ואלמד את הטכניקות החשובות ביותר שיהפכו את הדיאלוגים של הספר שלכם לטובים, רבי משמעות וטעימים לעין. לא לפספס.

 

 

דיאלוגים

14 הסצנות שיצילו את הספר שלך

​בדרך כלל אני לא אוהב הבטחות מפוצצות, אבל הפעם מדובר בהבטחה שגם מקיימת. 14 סצנות מפתח שכמעט כל ספר חייב, שכמעט כל ספר יכול להיעזר בהן, ויכולות להוות שלד ללא מעט ספרים.

 

הסצנות האלה מיוחדות כי הן עוסקות בטבע האנושי, בהבטחות של הסופר לקוראים - ולהנאה שהקוראים יכולים לקבל מהספר. כשהכרתי אותן בעצמי, בפעם הראשונה, התקשיתי להאמין... אבל עכשיו אני true believer.

 

כהרגלי, לקחתי את התיאוריה שמאחורי העניין והפכתי אותה לפשוטה ולקלה מאוד ליישום. זה שיעור שכל סופר עלילתי צריך בתיבת הכלים שלו. 

 

 

​הגיבור של הספר צריך להיות הדמות הכי מעניינת בו. איך נהפוך אותו לכזה? איך נאפיין אותו? מה נעשה כדי שהקוראים יאהבו אותו?

 

ומנגד, נמצא ה"רשע". האנטגוניסט. הוא לא פחות חשוב, כי בלעדיו אין באמת קונפליקט. אבל איך ניצור אנטגוניסט "טוב"? איך נגרום לקורא לאהוב לשנוא אותו? ומה עושים כשאין אנטגוניסט ברור?

 

בשיעור הזה תקבלו מספר כלים חשובים מאוד, שיכולים להציל את הגיבור שלכם... ואת הספר כולו. 

 

 

גיבורים ורשעים

פסקאות ומעברים

​הפסקה היא אחת מאבני הבניה הבסיסיות של הטקסט. היא משמשת לתיאורי תפאורה, לתיאורי פעולה, למחשבות של הגיבור - בעצם, כמעט לכל דבר שאינו דיאלוג.

 

איך כותבים פסקאות קולחות ומלאות עוצמה? איזה סוגי משפטים צריכים להיות שם? השיעור הקרוב יכלול לא מעט תרגול בכיתה, ויכיר לכם מספר טכניקות שילוו אתכם שנים קדימה. לחיי הכתיבה הקולחת!

האירוע המחולל הוא הפיצוץ הקטן שבתחילת הספר שלכם. הוא זה שמפעיל את הגיבור, מתניע את העלילה, משחרר את הכדור השלג שיתגלגל וישנה את החיים של כולם, לנצח נצחים.

 

אבל איך לכתוב אותו טוב? כמובן שיש שיטה לזה, שיכולה גם לחסוך לכם זמן - וגם לשפר פלאים את הספר. את שבעת הכללים האלה לא תשכחו לעולם. 

שבעה כללים לאירועים מחוללים

10 דרכים לרתק את הקוראים

מעגלי עלילה

סקריבנר: תוכנת הכתיבה שתשנה את החיים שלך

כולנו כותבים ב-Word (או בגוגל דוקס), אבל כשמדובר בכתיבת ספר - מתברר שאנחנו משתמשים בתוכנה הלא נכונה. היא מסורבלת מדי, מתייחסת לטקסט כאל גוש אחד גדול, ופשוט אינה עוזרת לכותבים. לא שמתם לב לזה! אבל רק בגלל שלא ידעתם שאפשר אחרת.

 

בארה"ב יודעים. הלהיט הענק ביותר אצל הסופרים (והתסריטאים) האמריקאים בשנים האחרונות עונה לשם סקריבנר (scrivener), ובשנה האחרונה גם אני מכור. ניצלתי את היתרונות המדהימים של סקריבנר כדי לכתוב ולערוך שני ספרים, ואני פשוט לא יכול לדמיין לעצמי חזרה ל-Word. זה יהיה כמו לחזור לכתוב בקולמוס וקלף. למה? איך? ומה? בשיעור הקרוב אסביר את הכל.

ספר הוא כמו ילד. נותנים לו את הנשמה, משקיעים בו המון, אבל ברגע שהוא יוצא מהבית - הוא צריך להתמודד בעצמו בעולם האכזרי, להתחרות באחרים ולפתות לבדו את הקוראים. איך נוכל לעזור לו לעשות את זה?

 

במפגש הזה נגלה את שלושת האלמנטים החשובים ביותר, שהספר יכול להשתמש בהם כדי לפתות את הקוראים. בלעדיהם - אין לו סיכוי. אבל כשהם מבוצעים טוב, הוא בהחלט יכול לעשות את זה לבדו, בעולם הגדול. 

את טכניקות הפיתוי האלה נכיר לעומק, נגלה פטנטים סודיים שישפרו אותן מאוד, והכי חשוב: נדע מה לא לעשות, ובאילו מלכודות נפוצות לא ליפול. מפגש חשוב ביותר לסופרים עצמאיים, שחייבים לדעת על שיווק הספר הרבה יותר ממה שמוכנים לגלות לכם.

טכניקות הפיתוי של הספר

דמויות הן דבר קשה. הן יצורים פיקטיביים שהסופר ממציא, תוך כדי שהוא צריך לארכן להם גם עלילה ורקע, ולגרום לכך שהן יקראו אנושיות, "מוצקות", וברורות. דמויות טובות יכולות לעשות את הספר. דמויות רדודות, לעומת זאת...

 

במפגש הזה נגלה חמש טכניקות מאוד קלילות לביצוע, שיעניקו אופי לדמויות שלכם. גם אם תחליטו לאמץ רק אחת מהן בכל ספר, כבר הרווחתם בענק. וכמובן, אפשר גם לשלב, לפתח ולשכלל. מפגש חשוב, במיוחד אם הדמויות הן החלק שקשה לכם אישית לכתוב.

חמש דרכים מקסימות לתת אופי לדמויות

זה קורה לכל כותב: הספר מתקלקל בדרך. העלילה מתחרבשת, הדמויות עושות מה שבא להן והפרקים נראים תלושים ולא מחוברים זה לזה. מה עושים? 

 

במפגש הזה נגלה חמש טכניקות יעילות וחשובות, שיתקנו את הספר שלך ויעלו אותו על דרך המלך. 

חמש טכניקות לתקן ספר שהתקלקל

מספר טריקים לאמינות הספר

הוצאה באמזון צריכה להיות השאיפה כמעט של כל כותב, כי זו הדרך הכמעט יחידה להרוויח מהספר ולהתחיל קריירה בינלאומית של כתיבה. הבעיה, כמובן, היא שאנחנו כותבים בעברית, וצריך לתרגם. האם התרגום מספיק? 

 

מנסיוני, לא. לאחר התרגום חייבים להעביר את הספר מספר שכבות של עריכה. בשיעור הזה נבין אותן לעומק, נראה כמה זה עולה ואיך אפשר למצוא עורכים מומחים באנגלית.  

עריכה באנגלית להוצאה באמזון

חודש הננוריימו כבר כאן, וזו הזדמנות יוצאת דופן עבורנו לכתוב המון, עם דד-ליין לחוץ, כאילו שהשטן רודף אחרינו. 50,000 מילים בשלושים יום?!!?!  זה נורמלי? לא, וכן. זה אתגר מטורף, ששווה להיכנס אליו ושווה להתמודד איתו.

 

למה? איך? ומה עושים כדי שהספר הזה, אותו נכתוב בנובמבר, גם יצא לאור? בשלישי הזה נקיים שיעור מיוחד ומורחב, ובאופן חד פעמי - גם פתוח לקהל בשידור אינטראקטיבי ישיר. במסגרת השיעור נלמד טכניקות לתכנון כתיבה מהירה במיוחד. התועלות לכל כותב שרוצה להיות מקצוען  - עצומות.  

לכתוב כאילו שהשטן רודף אחריכם

מה ההבדל בין יצירת סיפור – לבין סיקור הסיפור? בין בניית "מה שקרה שם", לבין הדרך בה אנחנו מספרים את מה שקרה שם?

הבנת ההבדל הזה יכולה ליצור אצלכם שינוי עצום בדרך בה אתם כותבים את הספר הנוכחי שלכם – ולבטח את הספר הבא. לצורך כך נגייס את כיפה אדומה, הזאב, הסבתא, ואת שומר היערות. נשחט פרות קדושות, נחולל שמות בסיפור הידוע, ונפתיע אפילו את עצמנו בדרכים חדשות לספר אותו.

 

הבטחה שלי: זה יהיה שיעור מהאגדות.

 

בין סיפור לסיקור

"להראות! לא לספר"

​מי שלמד קצת כתיבה, סביר שכבר מכיר את אחד הכללים הבסיסיים ביותר: עדיף "להראות" לקוראים את התוכן, ולא "לספר" אותו.

 

להמחשה: אפשר לספר לקוראים שנורית דחתה את החיזורים הנואשים של יוסי. אבל עדיף "להראות" את זה. לכתוב שיוסי הביא לנורית פרח ותפוח. אבל נורית אכלה את התפוח, את הפרח זרקה בחצר, והלכה לשחק עם ילד אחר.    

 

ההבדל בין שתי הגישות ברור.

בפועל, קל להגיד מה צריך לעשות - אבל לא תמיד קל לעשות. 

 

במפגש הקרוב אני אלמד טכניקת מפתח, מקורית ומדהימה, שמאלצת את הכותב (בעדינות) לשדרג את הכתיבה שלו... ולהראות, לא לספר.