בחודש הקרוב אני לא פותח קורס כתיבה. גם לא בחודש שאחריו, כנראה. אני פשוט עסוק מדי. בין הכתיבה האישית שלי לבין הספרים שאני עורך ומפיק לאחרים, לא מצאתי לכך את הזמן.

 

מה כן מצאתי?

פיתרון, שאני חושד שתאהבו יותר מדי. קורס וידאו חתרני, שמכניס אתכם בדלת האחורית אל הכיתות שלימדתי, ומעביר אתכם דרך כל הטכניקות וכל השלבים בכתיבת ספר. מהרעיון עד הספר המוגמר.

 

עשרות כותבים כבר עברו את הקורס הזה אצלי. הספרים של חלקם כבר יצאו לאור. זהו קורס הכתיבה היעיל והמקיף ביותר שאני מכיר, היחיד מסוגו בישראל.

 

זה מסלול הלימוד (12 שיעורים):

 

//כתיבה אינטואיטיבית במעגלי עלילה\\

 

//שתי השאלות לשבירת מחסומי כתיבה קריאיטיביים\\

 

// פיתוח ספר בשיטת הפרקטל \\

 

// פורמט 14 הסצנות \\

 

// פיתוח דמויות מרתקות \\

 

// טכניקות כתיבת סצנה \\

 

// טכניקות פסקאות ומעברים \\

 

// טכניקות דיאלוגים \\

 

// טכניקות תיאורים \\

 

// טכניקת "להראות, לא לספר" \\

 

// טכניקות עריכה עצמית \\

 

המון חומר.

אבל רגע, זו רק ההתחלה. לאחר מכן תעברו לשיעורי הכתיבה היוצרת למתקדמים. 20 שיעורים נוספים, ובהם תלמדו טכניקות כתיבה מתקדמות, כמו איך לרגש, איך להצחיק, איך לתת אופי לדמויות, טכניקות דיאלוגים ממזריות, ועוד. 20 שיעורים אקסטרה.

סך הכל: 32 (!) שיעורים. חתיכת קורס כמעט אוניברסיטאי. 

 

את כל השיעורים תוכלו לראות בבית שלכם, בקצב שלכם, שוב ושוב.

ובגלל שמדובר בשיעורי וידאו, שלא מחייבים אותי להיות נוכח בכיתה, אני יכול ללמד אתכם במחיר נמוך ונוח במיוחד:

במקום 2900 ש"ח לקורס הפרונטאלי,

רק 1,200 ש"ח לקורס הווידאו (32 שיעורים).

 

הטבה מיוחדת לכבוד יהודית-יעל קגן (ופסח גם):

רק 79 ש" ח לחודש, בעשרה תשלומים

לחצו על הכפתור כדי להרוויח עכשיו:

מה אחרים אומרים על העזרה שלי?

שגית ברומברג,

כותבת בימים אלה את ספרה הראשון

 

 

"אתה כזה תותח!​ עשיתי כמה קורסים של כתיבה במהלך חיי. מעולם לא קבלתי את החומר בצורה כל כך מופשטת ומובנת כמו השיעורים שלך, שלא לדבר על שיעורי הערך המוסף. אז אתה תותח על ותודה רבה ויישר כוח!"

 

ד"ר שירה חתומי,

כותבת בימים אלה

את ספרה הראשון (והנפלא! חכו לו)

 

 

"לאחרונה השתתפתי בקורס כתיבה יוצרת שיטתית של לירון פיין. הקורס היה מוצלח ביותר. לירון נתן לי להבין שאין דבר שצריך לעצור אותי מלכתוב. שפשוט צריך להתחיל. שיש דרכים שעוזרות להתגבר על חסמים, שיש שיטות לכתיבת דיאלוג ובניית סצינה. הוא הסביר טכניקות ברורות לבניית דמויות, איך לתאר נכון, איך "להראות ולא לספר", הסביר שתמיד אפשר לתקן ולשנות ולזרום כל הזמן, והדגיש, שכל מה שצריך זה לתרגל, לא לפחד, לתת לדברים לרוץ... ובעצם העיר את השד הרדום והניע אותי לחזור לכתיבה.

ממליצה בחום, לכל מי שמתחיל את דרכו בכתיבה, ולכל מי שכבר כותב. זה תמיד טוב לקבל עצות, רעיונות וטיפים ולגלות שאפשר גם ליהנות מהתהליך!

 

שנית, השיעורים הוקלטו, כמו גם המפגשים של "מועדון כתב" שלו, והאפשרות להיכנס לאתר ולראות הרצאה במועד אחר הייתה פשוט מצוינת, כי כך לא הפסדתי שום דבר, והרי תמיד יש עוד המון מה ללמוד ודרך ההרצאות והשיעורים המוקלטים מצאתי עוד ועוד נושאים וחומרים שרק שיפרו את ההבנה שלי לגבי "איך זה לכתוב באמת".

 

כדרכו, הניסוחים היו מאוד ברורים ומובנים, הדוגמאות חיות והבדיחות רצו...גם המשימות השונות תוך כדי השיעור, שדחפו אותי ממש לשבת ולתרגל, ותכל'ס לכתוב, גם אם לרגעים זה היה קצת מכני, לבסוף גרמו לי לראות ולהבין דברים שלפני כן לא קלטתי.

 

לראשונה חוויתי עריכה בשידור חי, תוך שהוא הסביר לי היכן הטעויות ואפשר זווית אחרת להסתכלות, וזה היה חדש ומאתגר.

 

שלמה סדן,

מחבר הספר "ספרי לי עוד על מארק"

 

 

"כבר כמה שנים אני מסתובב עם כתב היד. עובד עליו וכותב ואז נתקע. מגיש להוצאה ונדחה. מתייעץ עם עורכת והיא אומרת "לא, כתב היד לא מוכן לעריכה, אתה צריך לעבוד עליו בעצמך". לוקח סדנת כתיבה, וחוזר לכתוב כמו משוגע. בתוך כמה חודשים הספר מכפיל את עצמו, מקבל עומק, דמויות, סיפורי משנה, ועוד ועוד "עומס גרעינים כי רב". אבל כל מי שקורא, מתעייף ומשתעמם.

 

ואני יודע שהספר הוא טוב, מרגש, מחדש ומפתיע. מגיש להוצאות ונדחה. פונה לעורכת. היא עורכת. בעיקר לשונית. אני עובר על כתב היד ולא מגלה שום פריצת דרך. הוא מתחיל לייאש ולשעמם גם אותי. אני יודע שהסיפור טוב, אבל משהו מפריע שם לראות אותו. פונה למעין "בית ספר לכתיבה". הסידור הוא שאני מגיש את כתב היד, מקבל הערות לעבודה, עובד עליו ומגיש שוב. בית הספר כבר יגיש את התוצאה ללקטורה.

 

אחרי מספר שבועות, כתב היד מגיע חזרה, עם כמות הערות לעבודה, שמשמעה כתיבה מחדש של הספר. לא לילד הזה פיללתי. מאוכזב נורא ממה שקורה. זה מייאש ומרפה ידיים. ואני יודע שיש לי ספר טוב. אבל לא מסוגל לגעת בכתב היד. זה כאילו הילד שלך, רק שאתה מדבר עברית והוא מדבר סינית.

 

את לירון היכרתי כחבר פייסבוק וכאוהד מכבי ת"א. גם אני מייחל להפסדיה בארץ. חשבתי, אולי אתפוס איתו שיחה על כוס קפה. אז מצאנו מקום שבו יש קפה עם חלב סויה ועוגת גבינה עם המון סוכר. לירון שומע את סיפורי ולא ממש מתרגש. "טוב, תביא, נקרא ונראה מה לעשות".

 

אחרי כמה ימים הוא חוזר אלי "בסדר, מה אתה רוצה לעשות?"

"מה אתה מציע", אני שואל.

"נראה לי שיש פה מספר סיפורים נחמדים שיכולים לאכלס ספר".

מספר סיפורים? הרי אצלי בראש זה הכל סיפור אחד. אבל הראש אומר לי שלא לסמוך על התחושה לגבי הספר, אלא לזרום עם לירון. אם הוא מדבר בבטחון כזה, או שהוא חרטטן או שהוא רואה דברים שנסתרו מאחרים. וממני.

 

"כמה זמן זה יקח", אני שואל."מממ, חודש וחצי בערך. אבל רק אחרי החגים". כשהחגים נגמרים, אני מתחיל לספור את הימים.

 

אחרי עשרה ימים, הודעה. "הספר שלך מוכן".

"ספר? אבל אמרת קובץ סיפורים".

"לא סיפורים. ספר עם סיפור אחד".

"איך כל כך מהר? אמרת חודש וחצי?"

"נסחפתי איתו. יש לך ספר מצויין".

 

אני קורא את הספר, שעבר תחת ידיו של לירון, ואני מתרגש ונפעם, מתוח וצוחק, והוא סוחף אותי במקצב נעלם ומטלטל אותי מחדש. כאילו פגשתי את הילד שלי אחרי שנים ואני זוכה להכיר אותו מחדש. ככה ראיתי אותו. ככה רציתי לראות אותו. ורק כשאני מניח אותו מידי, אני מתחיל להזכר בכל מיני קטעים וסיפורונים שירדו. והם לא חסרים לי. כאילו הבגדים הקטנים, המשומשים, הדהויים, נזרקו מהארון, ונשארו רק הטובים והיפים.

 

"מה עשית פה?" אני שואל את לירון, והוא עונה באותה נון שאלנטיות (של נראה-מה-אפשר-לעשות) "פשוט נסחפתי עם הסיפור, מצאתי את הרצף הנכון, כך שיכולתי לחבר קטעים קטעים, ומה שהיה מכביד ומיותר הוצאתי".

 

"זה נפלא" אני אומר לו.

"נכון. וזה שלך".

 

ליאורה רוזנמן,

מחברת הספרים "מעגל הקריסטל"

ו"הסוד של מנזר ז'ואר"

 

"חברים! השתתפתי עכשיו בשיעור נוסף בסדנת הכתיבה של לירון פיין. כרגיל השיעור היה מדהים. כל שיעור מוסיף נדבך, מעשיר את יכולותינו כסופרים. והכל מועבר באופן ידידותי, ברור, עם מצגות מובנות - מוצגות בעיות בכתיבה ומייד לצידן פתרונות. הכול מתובל בדוגמאות שרובנו מכירים, ויש גם פאוזות במהלך השיעור לתרגול. מומלץ!"

 

דנה ארמא,

מחברת הספר "מקריות מתוכננת"

 

"למדתי כתיבה בכמה וכמה מסגרות. אצל לירון פיין אני מתחדשת. מאז השיעורים אצלו, הכתיבה שלי עובדת לפי טכניקות בינלאומיות, אשר עובדות על קהל הקוראים המודרני. בכל שיעור הוא מצליח לחשוף לפנינו נישה חדשה, סוג חדש של טכניקת כתיבה, אשר מהווה ריקוד חדש לדמיון היוצר שלי.

 

הוא מצליח לרתק אותנו כתלמידים, מצליח לעורר בנו את הצורך לכתוב ומשאיר אותנו עם טעם לעוד... עד לשיעור הבא. בין אם מדובר בכתיבת אקשן, רגש או תשוקה, אם יש בנו את הגרעין הקטן – הרצון לכתוב, הוא ייתן בידינו את הכלים לשפר את התוצאה".

ראסל דיקשטיין,

עורכת

 

"השתתפתי עד לפני רגע במפגש מקוון עם לירון פיין וחבורתו הנחמדה בנושא עריכה עצמית. כן, זו שרובכם לא עושים, וחבל. המחשבה שליוותה אותי לאורך כל המפגש שהיה כיפי ומסוגנן לעילא הייתה 'הלוואי וכל מי ששולח לי כתב יד לעריכה היה נחשף לעצות הנפלאות האלה.'יש הרבה דרכים לשפר ולהשביח ספר אבל אף אחד לא יעשה את זה טוב כמוכם".


 

מירון בן ארי,

מוציא בימים אלה

את ספרו הראשון, "ים גבה גלי"

 

"השיעורים עם לירון הקפיצו את רמת הכתיבה שלי בעשרות רמות, בלי להגזים, בזמן מאוד מאוד קצר. בכל שיעור לירון נותן פתרונות מעשיים בצורה הכי מפורשת וקוהרנטית שרק אפשר לבעיות שצצות במהלך הכתיבה, הרבה פעמים כאלה שפשוט לא ידעתי עליהם. פשוט אף מורה אחר לא טרח לציין אותם בפניי.

 

כל שיעור הוא על נושא מסויים (דמויות, דיאלוגים, עלילה וכו'), ובכל נושא הוא מפרק לגורמים את הבעיות העיקריות ונותן להן פתרונות. השיעורים עם לירון הם עבור מי שרוצה לכתוב ס פ ר י ם, וכל מי שנמצא בשיעורים שלו הוא אחד שרוצה לכתוב ס פ ר י ם. לא בלוגים, לא כתיבת תוכן על נושאים שלא מעניינים אתכם, ולא כתיבה על החבר לשעבר במדור יחסים. ס פ ר י ם. זו ההתייחסות היחידה שתקבלו שם מהתלמידים. ולכן מעשיים ופשוטים. ההתקדמות של הפרט בתוך הקבוצה בתחום זה היא אדירה".

יהודית יעל תמר קגן,

מחברת הספר The Other One

שיצא באמזון

 

"אחד הדברים שהכי הפריעו לי לאורך חיי הכתיבה שלי הן שיחות עם מורים וכותבים אחרים שהתיחסו לכתיבה כאל משהו שקורה לך באופן רוחני ואמורפי שכזה.

 

כשהתחלתי ללמוד אצל לירון סוף סוף מצאתי מורה שלא מסתפק בדיבורים אלא מדרבן למעשים. למדתי תיאוריות וטכניקות רחבות על כתיבה כך שאפילו אם אני שוברת אותן אני מודעת אלהן. יכולתי לראות איך ההערות של לירון מנפות קלישאות וממקדות את הכתיבה בצדדים נהדרים של הדמויות שלא הייתי מודעת אליהם בכלל".

 

מה מקבלים במסלול הווידאו?

 

א. קורס הכתיבה היוצרת השיטתית היחיד בישראל

 12 שיעורים מובנים עם הכלים החשובים ביותר לכתיבה: טכניקות יסוד חשובות ביותר, אבל גם פשוטות להבנה וקלות מאוד לביצוע.

 

 ב. 20 שיעורי כתיבה יוצרת שיטתית למתקדמים

איך לרגש | סיומי ספרים | דיאלוגים למתקדמים | דמויות אהיבות | הנוסחה ההוליוודית | עריכה בארבעה רבעים | כתיבת אקשן | עריכה באנגלית | פיתוי קוראים | אירועים מחוללים | סיפור וסיקור | סקריבנר | עריכה בפועל | תיקון קלקולים | ועוד

(1,400 ש"ח במתנה)

 

ג. 12 הרצאות נוספות במסגרת מועדון כתב

ההרצאות מתקיימות בשידור חי ומוקלטות 

(600 ש"ח במתנה)

 

ד. נוסחת קופירייטינג שיווקי לספר + עריכה 

(500 ש"ח במתנה)

 

סך הכל: 2,500 ש"ח במתנה

והמחיר לתשלום? לפסח בלבד!

 

רק 79 ש"ח לחודש, ל-10 חודשים

(הטבה מיוחדת לנרשמים כאן)

איך זה עובד? איך מקבלים את השיעורים?

 

1. פעמיים בשבוע מקבלים אימייל, בכל אחד לינק לשיעור וידאו.

2. כל יום שלישי, קבוע - הזמנה להצטרף בווידאו לשיעור חי, שעה שש וחצי.

3. עם ההרשמה (והקליטה במערכת), מקבלים אימייל ראשון בסדרה ובו 3 שיעורים.

4. לאחר מכן, במרווחים של שבוע, אימיילים עד סוף הסדרה הבסיסית (10 אימיילים)

5. לאחר 4 שבועות (שזו תקופת הניסיון), מקבלים גם ססמת גישה ל-20 שיעורי ההעשרה.

האותיות הקטנות:

 

1. זו קנייה בטוחה לחלוטין. אחרי ההרשמה יש לכם חודש שלם (!) בו תוכלו לבדוק, להחליט, ולהתחרט.

 

2. במסלול הזה אני לא יכול לערוך איתכם פגישות עורך. כל פגישה עולה, בערך, כמו הקורס כולו. סורי.

לסיום, קצת עלי:

שמי לירון פיין, וב-22 השנה האחרונות אני כותב ועורך כמקצוע. זה דווקא סיפור מעניין. קצת מרמז על מה שאני אתן לך.

 

התחלתי את דרכי כקופירייטר במשרדי פרסום. כן, מהמסכנים האלה שחייבים להזיע רעיונות טובים על בסיס יומיומי. שלא יכולים להגיד "אין מוזה", כי אז הם יפוטרו.

זה היה השיעור הראשון שלי בכתיבה. אבל רחוק מלהיות היחיד.

 

במקביל, למדתי תסריטאות באוניברסיטה - וכך הכרתי לראשונה את עקרונות הבניית הסיפור והדיאלוג. היו לי מורים מצויינים, אחד מהם הוא צביקה קרצנר, לטעמי המורה הטוב בארץ לתסריטאות. חצי שנה לאחר שסיימתי ללמוד אצלו הוא הכניס אותי לטלוויזיה, וכך זכיתי לכתוב שתי סדרות לערוץ הראשון.

 

החיידק הטורף שלי

זה היה נחמד, אבל בצד העסקי של העיר היה אפילו יותר נחמד. קודמתי לתפקיד מנהל קריאייטיב: שיעור מסוג אחר לגמרי. הפעם הייתי צריך לערוך טקסטים ורעיונות של אחרים, להדריך אותם ולסייע להם לפתח סיפורים מרתקים (כדי שלא יפלו במלכודת ה"אין מוזה"). זו אחריות כבדה מאוד - והתעסקות גדולה עם אגו. אולי גדולה מדי.

 

אבל חיידק הכתיבה האמנותית לא הפסיק לטרוף אותי. בזכות התפקיד שלי קיבלתי גישה לקורסי הכתיבה הטובים בעולם (באנגלית, כמובן). למדתי באדיקות טכניקות כתיבה, ניצלתי כל רגע פנוי כדי להשחיר דפים, ומילאתי מגירות על מגירות. באיזשהו שלב פשוט נשברתי.

 

וכך, בשיא הקריירה, לאחר שהפכתי לשותף במשרד פרסום קטן, זרקתי הכל ונכנסתי למחשב. במשך חודש ויום כתבתי ללא הרף, והתוצאה: ספרי הראשון, שיצא בהוצאת ברקאי, "אל מלא רחמים".

 

מחמאות זה לא הכל

הספר זכה למחמאות, עשה סיבוב יפה על המדפים והביא לי גל קוראים נלהבים. אך לצערי, הוא לא תרם אגורה שחוקה לפרנסה. אפילו לא אחת. בארץ, מסתבר, "סופר" זה לא מקצוע. זה תחביב. מקסימום תחביב עם כבוד. ועם כבוד, כידוע, לא הולכים לפיצריה.

 

לא היתה לי ברירה. חזרתי לתחום הפרסום. הפעם כקופירייטר ותסריטאי עצמאי. בחרתי להתמחות בחוויות גדולות מהחיים, בעיקר בתחום מרכזי המבקרים והמיצגים החווייתיים. חשבתי שלעולם לא אכתוב עוד ספר - - -

 

אבל אז הגיעה אמזון, והפכה את הנושא לאפשרי.

 

כיום אני סופר סדרתי, שמוציא ספר אחר ספר אחר ספר. אני זוכה לקהל קוראים בינלאומי רחב שמחמם לי את הלב (ואת הכיס). הנה כמה מהספרים שלי באמזון, והנה קצת בעברית.

 

יש עוד, אבל זה לא הנושא כאן.

 

הספר שלכם הוא הנושא. ואיך תכתבו אותו מהר יותר, קל יותר, וטוב יותר.